Lussevaka - fest eller lugna kvällar?

Under några dagar nu har det diskuterats mycket om denna lussevaka. Det är först nu som jag har förstått att under våra föräldrars skolgång (alltså stenåldern) förekom det vilt festande under lucia helgen. Idag kom det också fram att våra föräldrar använde denna helg som en ursäkt för att "vandalisera" eller helt enkelt kasta ägg m.m på lärarnas hem.
Aldrig innan har jag sett på helgen under lucia som en fest helg men det är helt klart en idé som bör införas återigen. Klart att många ungdomar vill festa så ofta det går och vad är då inte bättre än ytterligare en riktig fest helg som tillexempel valborg?
I många delar av Sverige förekommer det idag fester under lucia firandet. Att det försvann från Kalmar förstår jag inte. Därför tycker jag att det nu borde återinföras riktig lussevaka här i Kalmar som det en gång var.

/ a.                                 


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0